Het 70:20:10 model: wat is het en hoe pas je dit succesvol toe?

70:20:10 model

Geschreven door: Peter Haasdijk

🇳🇱 Beusichem 🍏🍐 Ondernemer, vader, levensgenieter, 🏃‍♂️ hardloper. Eigenaar Profidor | Labby 🛫 Onboarding 🎓 Leerplatform 👨‍💻 Online vergaderen #Onboarding-menéér 🎓 Co-founder Learning Innovators

17 juni 2024

Praktische ervaring op de werkvloer is de basis van maar liefst 70% van alles wat we leren. Als organisaties het continu ontwikkelen van medewerkers steeds belangrijker vinden, missen traditionele trainingsprogramma’s dan niet gewoon hun doel? Het 70:20:10 leermodel biedt een krachtig alternatief dat naadloos aansluit bij de huidige leerbehoeften van medewerkers. Ontdek hoe dit model ook jouw organisatie kan helpen!

Wat is het 70:20:10 leermodel?

Allereerst leg ik graag uit wat het 70:20:10 leermodel is. Dit model geeft een overzicht van hoe medewerkers op een effectieve manier leren. Medewerkers leren voor 70% door hun theoretische kennis toe te passen in de praktijk, wat ook wel de kinesthetische leerstijl wordt genoemd. Het grootste deel leren ze dus door te doen.

Daarnaast komt 20% van wat ze leren door het uitwisselen van kennis met collega’s op de werkvloer. Dit lijkt op het Meester-Gezel principe, waarbij wordt geleerd van de ‘meester’ en niet in de schoolbanken.

De laatste 10% van het leren wordt besteed aan formele trainingen en cursussen, zoals het volgen van een (online) cursus of trainingsdag(en).

De voordelen van het 70:20:10 model

Waarom zou je het 70:20:10 model gaan gebruiken? Dit model heeft verschillende voordelen, zoals:

  • Efficiënt leren: het grootste deel van het leren gebeurt op de werkvloer. Medewerkers hoeven niet te wachten op een relevante training, maar kunnen meteen beginnen met hun leerproces.
  • Betrokkenheid en motivatie stimuleren: leren op basis van het 70:20:10 model verhoogt de betrokkenheid en motivatie onder medewerkers. Ze zijn niet afhankelijk van een standaard leerproces, maar kunnen leren waar ze op dat moment behoefte aan hebben.
  • Teamprestaties verbeteren: doordat medewerkers kennis met elkaar uitwisselen, kunnen ze elkaar aanvullen en van elkaar leren.
  • Alle kennis bij elkaar: het grootste deel van de kennis bevindt zich binnen de organisatie, waardoor leren op bijna elk moment mogelijk is.
  • Kostenbesparing: door meer intern en minder extern kennis te vergaren, hoeft er minder uitgegeven te worden aan cursussen en trainingen.
  • Minder weerstand: medewerkers ervaren minder weerstand ten opzichte van leren, omdat leren tijdens het werken natuurlijk aanvoelt.

Succesvol implementeren in 5 stappen

Ben je benieuwd hoe je dit leermodel kunt toepassen binnen jouw organisatie? Volg de onderstaande vijf stappen om het 70:20:10 model succesvol te implementeren.

Stap 1: bewustwording

Laat de medewerkers zien dat ze niet alleen kunnen leren door trainingen te volgen, maar ook door te blijven oefenen en met collega’s te sparren.

Stap 2: doelen vaststellen

Stel vast wat de medewerkers moeten leren. Bijvoorbeeld, is het een nieuwe vaardigheid of moeten ze de kennis die ze al hebben toepassen?

Stap 3: ontwikkelingsplan opstellen

Maak een plan hoe je je doelen wil bereiken. Het is belangrijk dat de leerinterventies aansluiten bij de behoeften van de werknemers. Organisaties kunnen aan de hand van het 5 Moments of Need model bepalen welke vorm van leren het meest effectief is. Dit model beschrijft de vijf momenten waarop werknemers het meest gemotiveerd zijn om te leren: nieuw leren, meer leren, toepassen, oplossen en gebruiken. Werknemers die iets nieuws willen leren of zich in een bepaald aspect willen verdiepen, leren het beste door middel van formele cursussen. Bij problemen op de werkvloer leren medewerkers het beste door samen te werken met collega’s. Bij veranderingen in bedrijfsprocessen of na een training leren medewerkers het beste door meteen te doen, zodat ze hun theoretische kennis omzetten in praktijkervaring.

Stap 4: bepaal wat nodig is om de doelen te bereiken

Organisaties kunnen formeel leren faciliteren door gebruik te maken van een online leerplatform, zoals een leermanagementsysteem (LMS) of learning experience platform (LXP). Om van elkaar te kunnen leren, is het belangrijk dat de organisatie een sociale leercultuur heeft, waarin medewerkers gestimuleerd worden om elkaar te ondersteunen.

Stap 5: Toepassen, meten en herhalen

Tijdens het leerproces is het belangrijk om de effectiviteit en voortgang van de leerinterventie te meten. Zo kan de interventie bijgestuurd worden indien nodig.

Wat zijn de uitdagingen?

Nu je weet wat het 70:20:10 model is, wat de voordelen zijn en hoe je het kunt toepassen, ben je vast ook benieuwd naar de eventuele uitdagingen. Een kritische noot is dat er weinig wetenschappelijke onderbouwing voor het 70:20:10 model is. Het is dus niet bewezen effectief. Daarom wordt deze verdeling gezien als een goede richtlijn in plaats van een harde eis. Zie het model als een leidraad om medewerkers te helpen op een effectieve en efficiënte manier te leren.

Benieuwd hoe jouw organisatie kan profiteren van het 70:20:10 leermodel? Of wil je meer weten over andere leermodellen en leerstijlen? Je vindt nog veel meer informatie en praktische tips op mijn website. Of neem contact met mij op om samen te kijken hoe jouw organisatie kan profiteren van het 70:20:10 model!

Dit vind je misschien ook leuk …

Mooiste opdracht ooit

Mooiste opdracht ooit

Ik mocht, samen met een fantastisch team, werken aan tal van innovatieve leerinterventies voor de opleiding van Officieren van Justitie.

0 reacties

Labby Leuks

Labby Leuks

Iedere maand wat leuks van Labby bij de post?

Via de Labby Leuks deel ik blog- en nieuwsberichten om je op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen op het gebied van inwerken en opleiden.

Bedankt voor je inschrijving! Vanaf nu ontvang je iedere maand een editie van de Labby Leuks.

App me
Appen met Labby
Hallo 👋
Heb je een vraag over werken en leren 'op afstand'?
Stuur mij dan een appje.