Wat is het 5 Moments of Need model?Β 

5 Moments of Need

Geschreven door: Peter Haasdijk

πŸ‡³πŸ‡± Beusichem 🍏🍐 Ondernemer, vader, levensgenieter, πŸƒβ€β™‚οΈ hardloper. Eigenaar Profidor | Labby πŸ›« Onboarding πŸŽ“ Leerplatform πŸ‘¨β€πŸ’» Online vergaderen #Onboarding-menéér πŸŽ“ Co-founder Learning Innovators
ξ‚Œ
ξ₯
ξ€₯

18 december 2023

Je kent vast het 5 Moments of Need model? Het model bestaat uit de 5 momenten waarin werknemers het meest geneigd zijn om te leren. Die wetenschap komt je van pas wanneer je werknemers op het juiste moment gemotiveerd wil laten leren. Maak daarom gebruik van deze 5 momenten zodat je werknemers optimaal worden ingezet!

Wat zijn de 5 Moments of Need?

Het 5 Moments of Need model, ontwikkeld door Bob Mosher en Conrad Gottfredson, identificeert 5 ‘momenten van behoefte’, waarin werknemers het meest geneigd zijn om te leren en te groeien binnen het bedrijf.

Het gaat om de volgende vijf momenten:

1. Nieuw: wanneer je iets voor de eerste keer leert

Het eerste moment is wanneer werknemers iets voor de eerste keer leren. Dit is een cruciale fase waarin de motivatie hoog is, vooral bij het begin van een nieuwe baan. Daarom is het hebben van een goed inwerkprogramma ook zo belangrijk.

2. Meer: wanneer je meer wil leren

Hier gaat het om de ambitie van werknemers om meer te leren. Dit kan variΓ«ren van verdieping van bestaande kennis tot het verwerven van nieuwe vaardigheden om hun professionele ontwikkeling te bevorderen.

3. Toepassen: wanneer je gaat toepassen

Het toepassen en verdiepen van kennis in de praktijk is een belangrijk moment. Dit is wanneer werknemers de geleerde informatie daadwerkelijk gaan gebruiken in hun dagelijkse taken en werkzaamheden.

4. Oplossen: wanneer er iets mis gaat

Wanneer er iets misgaat, ontstaat een leermoment. Hier leren werknemers hoe ze problemen kunnen oplossen en verbeteringen kunnen aanbrengen.

5. Veranderen: wanneer er iets verandert

Dit moment doet zich voor wanneer er veranderingen plaatsvinden binnen het bedrijf. Het leren is gericht op het begrijpen en aanpassen aan deze veranderingen.

Het Five Moments of Need-model benadrukt dat traditionele benaderingen mogelijk niet voldoende zijn om aan de behoeften van werknemers in al deze verschillende momenten te voldoen. Het model moedigt organisaties aan om een diversiteit aan leerervaringen te bieden om tegemoet te komen aan de unieke behoeften van werknemers op elk van deze vijf momenten.

Organisatie die kiezen dit model in te zetten krijgen de mogelijkheid leerervaringen op maat te leveren, op het juiste moment en in de juiste vorm. Wat leidt tot verbeterde prestaties, kostenbesparingen en een cultuur van continu leren binnen de organisatie.

Als je op zoek bent naar mogelijkheden voor een eigen academie, waarmee je een model als deze perfect kunt ondersteunen, neem gerust contact met mij op.Β Of ontdek voor die belangrijke first Moment of Need de Onboarding Game, een handig hulpmiddel om een doeltreffend inwerkprogramma op te zetten!

Dit vind je misschien ook leuk …

Van visie naar keuze: LMS/LXP

Van visie naar keuze: LMS/LXP

Wil je succesvol zijn met je academie, dan zijn een duidelijke visie en concrete doelen, zoals vaardigheidsontwikkeling, innovatie stimuleren of de bedrijfscultuur versterken, randvoorwaardelijk.

0 reacties

Labby Leuks

Labby Leuks

Iedere maand wat leuks van Labby bij de post?

Via de Labby Leuks deel ik blog- en nieuwsberichten om je op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen op het gebied van inwerken en opleiden.

Bedankt voor je inschrijving! Vanaf nu ontvang je iedere maand een editie van de Labby Leuks.

App me
Appen met Labby
Hallo πŸ‘‹
Heb je een vraag over werken en leren 'op afstand'?
Stuur mij dan een appje.