Innovatie voor online vergaderen en lesgeven

bigbluebutton

Auteur: Peter Haasdijk

🇳🇱 Beusichem 🍏🍐 Ondernemer, vader, levensgenieter, 🏃‍♂️ hardloper. Eigenaar Profidor | Labby 🛫 Onboarding 🎓 Leerplatform 👨‍💻 Online vergaderen #Onboarding-menéér

24 juni 2021

Innovatie voor online vergaderen en lesgeven

Met de coronacrisis als katalysator

De beste innovatie voor online vergaderen of lesgeven, die komt gewoon uit Nederland.

Dat is best een dapper statement! Want wie bepaalt dat eigenlijk? Bovendien is het met al die spelers als Zoom, Google Meet, MS Teams, enz., een ware uitdaging om eigenschappen te vinden die je innovatief of uniek mag noemen.
Ik vind zelf dat we daar aardig in geslaagd zijn:

  • Jouw ‘BigBlueButton’ omgeving is binnen vijf minuten live.
  • Acuut opschalen bij incidenteel verhoogde vraag of plotselinge groei is geen probleem.
  • De datacenters staan gewoon in Europa.
  • De omgeving is volledig AVG proof.
  • Iedere klant, hoe groot of klein, maakt gebruik van dezelfde capaciteit.

Functioneel biedt BigBlueButton je hetzelfde als, of meer dan de andere grote aanbieders. Ik licht drie functies uit die ik zelf erg kan waarderen:

  • Je presentatie in Word, Powerpoint, PDF of als afbeelding wordt weergegeven als whiteboard. Daarmee kun je ook andere gebruikers erop laten tekenen of zaken laten aanwijzen.
  • Voor kleiner overleg zijn er break out rooms beschikbaar. Deze kun je als presentator ook afzonderlijk bezoeken.
  • Notities kunnen worden gedeeld waarbij iedereen in kan brengen en aanpassingen kan zien.

Verhalen zijn er om te delen. Ik schreef over het WAT en HOE voor organisaties uit bedrijfsleven en onderwijs. Om te helpen het online vergaderen of lesgeven structureel veilig en robuust in te richten.

Laat ik beginnen met wat context

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) adviseert het onderwijs om te stoppen met Google Workspace for Education. Ik begrijp heus waarom die berichtgeving niet gepaard gaat met het noemen van alternatieven. De vraagtekens die de ontvangers van de boodschap zetten snap ik eveneens.

De scholen zijn grotendeels weer open. Toch stelt een groot aantal daarvan zich nu in op een situatie waarbij afstandonderwijs regelmatig nodig blijft. Daar blijkt een blijvende behoefte aangezien er situaties zijn waarbij fysiek onderwijs nou eenmaal niet kan of wenselijk is. Misschien dat de angst voor een volgende of vergelijkbare (corona) situatie meespeelt. Maar dat is zeker niet de enige of belangrijkste reden.

Werken op afstand blijft permanent een onderdeel van het bedrijfsleven. Er worden hubs ingericht waar collega’s elkaar kunnen ontmoeten en vergaderen. Om jong talent aan te kunnen trekken en behouden lijken deze bewegingen zelfs randvoorwaardelijk.

Waar voorheen met name vanuit pragmatisch oogpunt werd gekeken naar de mogelijkheden voor online vergaderen en virtuele klaslokalen wordt er nu met name gekeken naar structurele oplossingen.

werken op afstand

Onze uitdaging

De beweging van offline naar online is natuurlijk al langer gaande. Zowel in het bedrijfsleven als in het onderwijs. Ze is het afgelopen jaar enkel in een stroomversnelling terecht gekomen en daarbij was niet altijd tijd en gelegenheid om anders dan vanuit pragmatiek keuzes te maken.

Onze uitdaging is nu, op het moment dat organisaties opnieuw voor een keuze staan, ons zichtbaar te onderscheiden met een product voor werken en leren op afstand. In een markt die wordt gedomineerd door enkele grote spelers, meteen gevolgd door diverse grote partijen die graag ook een aandeel van die markt bezitten.

Nerd alert!

Wat hebben we gedaan?

Misschien een beetje technisch en niet voor iedereen interessant. Maar ik wil zo graag laten zien wat onze oplossing zo uniek maakt.

Organisaties huren normaal gesproken een eigen server waarop BigBlueButton wordt geïnstalleerd. Wat voor server dat is hangt af van het verwachtte gebruik en het bedrag dat de klant er voor over heeft.

Een installatie als deze kost tijd, is onderhoudsintensief, relatief duur en opschalen is lastig.

Dat idee hebben we dus volledig losgelaten.

Er zijn een flink aantal servers geclusterd en als geheel beschikbaar gemaakt voor alle klanten in het cluster. Op deze manier worden de servers gedeeld, maar enkel voor de capaciteit.

Elke organisatie krijgt een eigen account: Een geïsoleerde klantomgeving. Hier worden, geheel AVG proof, de (klant)instellingen geregistreerd, het gebruik bijgehouden, de opnames gepubliceerd, enz..

Wat is het resultaat?

Deze aanpak heeft er voor gezorgd dat nieuwe organisaties al binnen enkele minuten kunnen worden aangesloten en dat opschalen geen issue meer is.

Steeds meer organisaties in zowel bedrijfsleven als onderwijs weten ons te vinden en ondervinden de voordelen van de beste innovatie voor online vergaderen of lesgeven.

“Ben jij momenteel op zoek naar een structurele oplossing voor werken en leren op afstand? Of ben je niet gelukkig met de oplossing die je nu hebt? Ik vertel je graag alles wat ik weet over dit product en de ontwikkelingen die er nog aan zitten te komen …”

sebsoft

Sebsoft is partner van Labby.

Dit vind je misschien ook leuk …

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

App me
Appen met Labby
Hallo 👋
Heb je een vraag over werken en leren 'op afstand'?
Stuur mij dan een appje.