vredespaleis

Iedere organisatie wil graag dat nieuwe medewerkers zich snel thuis en betrokken voelen. Met een goede onboarding kunt u er voor zorgen dat zij zich de kennis, vaardigheden en gedrag eigen maken die nodig zijn om zo snel mogelijk effectief onderdeel uit te kunnen maken van de organisatie.

Het onboarding proces is onderdeel van de totale Employee Journey. Deze journey start op het moment dat iemand voor het eerst in aanraking komt met de organisatie en eindigt wanneer de organisatie weer wordt verlaten.

business caseDe Employee Journey bestaat uit de fasen:

  • Instroom: Hieronder vallen merkbouw (branding), reputatie management en werving van personeel;
  • Doorstroom: Medewerkers worden te werk gesteld en vinden hun weg in de organisatie (employment, internal engagement);
  • Uitstroom: external engagement.

Bij deze fase indeling zien we onderdelen van onboarding terugkomen in de fasen instroom en doorstroom.

Onboarding komt uit de Verenigde Staten en was aanvankelijk slechts een online proces. Ze was bedoeld om een nieuwe werknemer via het internet alvast kennis te laten maken met de organisatie, de collega's en geldende procedures. Inmiddels omvat onboarding het hele inwerkproces, on- en offline.

Een goede onboarding zorgt voor een kickstart, bevordert de medewerkersbetrokkenheid en is kostenbesparend, m.n. door lager personeelsverloop. Immers, wanneer een medewerker niet goed wordt begeleid in deze fase bestaat de kans dat u al binnen een half jaar een exitgesprek met deze medewerker voert.

Lees verder over de succesfactoren van onboarding ...

0
0
0
s2sdefault

Om de site gebruiksvriendelijker te maken worden cookies geplaatst. Onder andere voor analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem.