Waar begin je?
“We willen een interne academie oprichten,” zegt de HR-manager enthousiast. “Maar waar beginnen we?” Deze vraag hoor ik best vaak. Organisaties zien de waarde van een academie, maar realiseren zich niet altijd hoeveel er precies bij komt kijken.
Wanneer ik aan in gesprek ben met een organisatie, wordt meestal snel duidelijk waarom ze een academie willen: Het delen van kennis, het laten groeien van medewerkers en het ondersteunen van strategische doelen. Het klinkt als een droom, maar dromen worden niet vanzelf werkelijkheid.
Ik begin met het stellen van de vragen die ertoe doen. Waarom wil je een academie en wat wil je ermee bereiken? Wie gaan het gebruiken? En misschien nog belangrijker: Hoe zorg je ervoor dat het een levend onderdeel wordt van de organisatie?
Het fundament
Bij veel organisaties zijn de ambities groot maar ontbreken de antwoorden op cruciale vragen. Het is mijn taak om structuur te brengen. Samen brengen we in kaart wat ze willen bieden en hoe dat past bij hun strategische doelen. Tegelijkertijd leg ik uit dat een interne academie oprichten niet begint met een LMS installeren. Eerst moeten we de fundamenten leggen.
Aan de slag
Zodra de doelen helder zijn geformuleerd, begint het echte werk. Ik start met de technische kant: het inrichten van een leerplatform dat past bij hun behoeften. Maar daar blijft het niet bij. Trainers moeten leren hoe ze het systeem kunnen gebruiken, niet alleen functioneel maar ook inhoudelijk.
Een trainer zegt bijvoorbeeld: “Ik weet hoe ik een presentatie moet maken, maar hoe maak ik het nou echt leerzaam?” Dat is precies waar ik het verschil kan maken. Ik help ze bij het herontwerpen van hun trainingen en geef tips om hun didactische vaardigheden naar een hoger niveau te tillen.
Ook het beheer krijgt aandacht. Het functionele beheer draag ik zo snel mogelijk over aan de organisatie zelf, terwijl het technische beheer wordt uitbesteed aan een betrouwbare hostingpartner.
Resultaat
Het mooiste moment? Wanneer een trainer na een paar maanden vertelt dat ze nu zelfstandig nieuwe leermiddelen maken en daar zelfs complimenten voor krijgen van collegaβs. De administratieve processen lopen op rolletjes, en het LMS voelt niet meer als een losstaand systeem, maar als een integraal onderdeel van de organisatie.
Lessen
Wat ik bij deze organisaties leer, bevestigt wat ik wel vaker zie. Het succes van een academie hangt af van betrokkenheid. Als management, trainers en beheerders er niet in geloven, werkt het niet. Sterke inhoud is belangrijker dan techniek. En een goede voorbereiding is het halve werk β maar zonder opvolging blijft het bij die helft.
Hoe verder
Herken je deze uitdaging? Wil jij ook een interne academie die echt impact maakt? Laten we samen kijken naar jouw doelen en hoe we die kunnen bereiken. Neem contact met me op, ik help je graag om dromen om te zetten in resultaat.
(Foto door fauxels op Pexels)
0 reacties