Het nut van een ePortfolio? Voor veel studenten voelt het als administratie. Iets wat moet. En dat snap ik.
Ik mag op dit moment een ePortfolio inrichten, als onderdeel van een nieuwe digitale leeromgeving. Niet als losstaande tool maar als integraal onderdeel van een Academie waarin studenten zelfstandig Γ©n begeleid leren.
Daarbij merk ik dat een ePortfolio voor veel studenten als administratie voelt. Iets wat je ‘moet bijhouden’.
Verslagen van gesprekken met praktijkbegeleiders, reflecties die je moet inleveren, bewijsstukken die je erbij voegt. Enz..
Functioneel? Dat zeker, maar ook zonde van de potentie.
Een ePortfolio komt pas echt tot leven wanneer studenten leren verder te kijken dan enkel naar wat ze gedaan hebben.
Het wordt interessant als ze woorden leren geven aan wat ze ervan geleerd hebben. En waarom dat ertoe doet.
En als die reflectie niet alleen in het portfolio blijft hangen, maar besproken wordt met begeleiders of medestudenten.
Dan verandert het ePortfolio ineens in iets anders:
- Een kapstok voor betekenisvolle leer- en coachgesprekken.
- Een persoonlijke plek waar groei zichtbaar wordt.
- Een brug tussen formeel leren en persoonlijke ontwikkeling.
Studenten hebben daar vaak wel hulp bij nodig. Niet alleen technische uitleg, maar vooral ondersteuning bij het leren kijken naar zichzelf.
Het vraagt dat we feedback niet alleen geven, maar ook uitnodigen om erop te reageren. En dat we het portfolio inzetten als onderdeel van de leeromgeving β niet als bijlage achteraf.
Ik ben wel benieuwd: Hoe benutten jullie het ePortfolio in het mbo of hbo? Zie jij dat studenten het gebruiken als instrument voor reflectie en groei? Of blijft het bij afvinken?
0 reacties