ontbijt

Zondagmiddag. Het blijft maar regenen, het is niet heel aanlokkelijk om naar buiten te gaan. Straks gaat het toch gebeuren want dan ga ik met mijn dochter Melissa richting Maaspoort om de basketbalwedstrijd tussen Heroes Den Bosch en Aris Leeuwarden te zien. Maar op dit moment zit iedereen nog wat te lezen of te spelen op de telefoon.

Ik ben aan het lezen in een boek van Karen Dietz over Storytelling. Ik mag graag dit soort boeken lezen in mijn vrije tijd. Het is ontspannend en als een onderwerp me aanspreekt voelt dat zeker niet als werk. In het hoofdstuk waar ik ben aanbeland staat een praktijkvoorbeeld van storytelling in marketing:

Andrew Thorp is motivatiecoach en vaardigheidstrainer. In Londen bezoekt hij één van de vestigingen van een keten die eenvoudige, elegante boulangerie-gerechten serveert, gemaakt met biologische ingrediënten waar mogelijk, voor ontbijt, lunch en diner.
Op iedere tafel staat een kaart met een strip over de ontstaansgeschiedenis van het bedrijf. Wanneer Thorp een opmerking over de kaart maakt tegen de jonge vrouw die hem bedient, geeft ze aan dat ze de strip eigenlijk niet kent. Dat verbaast hem. Hij had aangenomen dat dit een wezenlijk onderdeel vormt van haar onboarding. Maar wellicht concentreert deze zich enkel op praktische en inhoudelijke zaken zoals het bedienen van de kassa en wat er op het menu staat.

Volgens Thorp een gemiste kans: “Je ondernemingsverhaal is slechts zo goed als de mensen die het leven en uitdragen.” Wanneer je als bedrijf geloofwaardig wil overkomen moet je je werknemers in staat stellen om het ondernemingsverhaal goed uit te dragen.

In een goed onboarding programma besteed je aandacht aan praktische zaken en inhoud. Maar natuurlijk ook aan verbinding met mensen, opbouwen van het netwerk, verdieping in de cultuur, normen en waarden. Alleen zo krijg je succesvolle medewerkers die zich betrokken voelen.