Tijdens de jaarwisseling maakten we met het gezin een cruise. We werden door de organisatie keurig ontvangen en op weg geholpen. Om in mijn vakgebied te blijven, er was een onboarding programma voor deze cruise:

  • Na enig zoeken op de gastenlijst bleek dat er was gerekend op onze komst.
  • We werden door een van de medewerkers naar de tafel gebracht die voor ons gereserveerd was.
  • Deze medewerker bleef de hele avond voor ons beschikbaar. Met vragen konden wij bij hem terecht.
  • Er stond zelfs een welkomstpakket voor ons klaar. Deze bestond o.a. uit wat brood, mineraalwater en een fles rode wijn.

Nu mag (of wil) niet iedereen zomaar alles eten of drinken. De organisatie had echter gekozen voor een generiek onboardingplan waarbij geen ruimte was voor een persoonlijke aanpak. Het gevolg was dat wij, en vele anderen met ons, zelf op zoek gingen naar bijv. oliebollen, witte wijn of bier en een wijnkoeler.
Bij ons vond niemand dat echt een probleem. Maar het kon zeker wel wat effectiever.

In het geval van het onboarden van nieuwe medewerkers i.p.v. gasten voor een eenmalig event kan dit je meer kosten dan je lief is.

Labby wenst jou in 2020 veel succesvolle en betrokken medewerkers!