Met gamification betrek en motiveer je gebruikers van een systeem door daar spelelementen aan toe te voegen.
Voor Moodle zijn er, door middel van plugins, diverse mogelijkheden om onderdelen te gamificeren. De standaard installatie ondersteunt dit slechts in beperkte mate waardoor deze veelal onderbelicht blijven.
In dit artikel, geschreven voor Moodle gebruikers, behandel ik enkele mogelijkheden voor gamification die Moodle out-of-the-box biedt.

Onderzoek leert dat (volwassen) gebruikers meer spelelementen willen zien in hun cursussen. Zij willen echter niet geconfronteerd worden met complexe storylines of moeilijk te volgen instructies.
De volgende ideeën voor gamification zijn eenvoudig te realiseren met de standaard installatie van Moodle:

  • Badges - Wanneer gebruikers een onderdeel afronden kunnen zij een badge verdienen.
  • Schattenjacht – Verspreidt items over de cursus en laat gebruikers deze verzamelen.
  • Easter Eggs – Gelijk aan schattenjacht maar met allemaal dezelfde afbeeldingen die kunnen linken naar inhoud (youtube video’s, liedjes, live webcams, waardebonnen, verborgen pagina’s op de website, …).

Hierna werk ik deze ideeën uit. Een volgende keer ga ik in op third party blocks, plugins en andere mogelijkheden die er zijn voor gamification in Moodle.

Voorbereiding

Een “gamified” Moodle onderdeel is een onderdeel met activiteiten en resources waarin spelelementen zijn toegevoegd. Deze spelelementen worden getriggerd door het voltooien ervan. Om dit te kunnen doen is het volgende nodig:

  • Binnen sitebeheer moeten het bijhouden van voltooiing en beperkte toegang worden ingeschakeld.
    In Moodle: Home / Sitebeheer / Geavanceerd.

  • In iedere cursus waar je dit wil toepassen moet het bijhouden van voltooiing worden ingeschakeld.

Door deze instellingen op site- en cursusniveau weten alle activiteiten en resources in cursussen per gebruiker wat daarbinnen de mate van voltooiing is.
Bij activiteiten en resources komen twee extra instellingen beschikbaar:

  • Voltooide activiteiten.
  • Beperk toegang.

Voltooide activiteiten

Gebruikers kunnen een activiteit of resource handmatig als voltooid markeren (vinkje zetten) of deze wordt als voltooid getoond wanneer aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Een voorwaarde is het bekijken van een activiteit, het behalen van een score, het bereiken van een datum, etc..

Beperk toegang

In een aantal gevallen is het handig om een activiteit of resource pas beschikbaar te maken nadat een andere of eerdere is voltooid. Dit kun je in dit blok instellen. Er is een toegangsbeperking voor:

  • Activiteit voltooiing: Eis van leerlingen om een andere activiteit te voltooien (of niet te voltooien)
  • Datum: Verhinder toegang tot (of vanaf) een specifieke datum en tijd.
  • Cijfer: Eis van gebruikers dat ze een bepaald cijfer behalen.
  • Gebruikersprofiel: Toegangscontrole gebaseerd op velden in het profiel van de gebruiker.
  • Beperkingen set: Voeg een reeks geneste beperkingen toe om een complexe logica toe te passen.

Gamify

Met deze instellingen is het mogelijk gebruik te maken van de standaard mogelijkheden voor gamification. Een gamified cursus is eigenlijk niets meer dan een normale cursus waarin voor iedere activiteit en resource per gebruiker wordt bijgehouden wat de vorderingen zijn.

Badges

new hireJe kunt deze bijvoorbeeld maken door een aantal labels (resource) op te nemen in je cursus waarin je afbeeldingen i.c.m. tekst opneemt die enkel zichtbaar zijn voor gebruikers die voldoen aan bepaalde condities. Je beperkt hiertoe de toegang zoals hiervoor beschreven, bijvoorbeeld tot dat een gebruiker een bepaald onderdeel heeft afgerond.

big dealHet is overigens mogelijk om meerdere condities tegelijk op te nemen, bijv. omdat je wil dat er drie specifieke onderdelen moeten zijn afgerond.

Je kunt er voor kiezen om het label met de badge in het grijs te tonen als de gebruiker niet aan de voorwaarde voldoet. Wellicht werkt het beter voor je wanneer je het label helemaal niet toont omdat de gebruiker bijv. zolang deze niet weet wat er te halen valt gestimuleerd wordt onderdelen af te ronden en de badge te verkrijgen.

Easter eggs

Een easter egg is een verborgen onderdeel in een cursus. Net als echte paaseieren zijn deze verborgen en moet ernaar gezocht worden. Je kunt in een cursus zoveel easter eggs opnemen als je wilt en deze bijvoorbeeld inzetten om gebruikers badges te laten verzamelen of waardebonnen te downloaden.

Hoe werkt het?

Stel, ik wil een gebruiker een waardebon laten downloaden via een afbeelding die ik ergens in een activiteit heb opgenomen:

  • Voeg een onderwerp (sectie) toe aan de cursus.
  • Neem hier een bestand in op (de waardebon) en geef bij de instellingen van het bestand op:
    • Verschijnen: Download verplicht.
    • Toon activiteit als voltooid als aan de voorwaarde voldaan is.
    • Vink aan: “De leerling moet deze activiteit bekeken hebben om als voltooid beschouwd te worden”.
  • Sla op en ga terug naar de cursuspagina waar je de link naar dit bestand kopieert (rechts click en koppelingslocatie kopiëren).
  • Ga nu naar de afbeelding die je ergens in een activiteit hebt opgenomen en link deze afbeelding naar de koppelingslocatie die je zojuist hebt gekopieerd).
  • Als laatste ga je op de cursuspagina naar het onderwerp dat je hebt toegevoegd om de waardebon op te nemen en daar click je op bewerk / verberg onderwerp. Nu is dit onderwerp verborgen voor gebruikers.

Thema’s

eguruLess is more. Dit gaat zeker op voor het gebruik van thema’s binnen Moodle wanneer je een cursus maakt voor volwassenen met spelelementen. De standaard thema’s voldoen over het algemeen prima, zeker wanneer je geen gebruik maakt van third party blocks, plugins en andere mogelijkheden.

Er is één thema dat ik je echter niet wil onthouden en dat is het thema Eguru. Dit thema is gemaakt door LMSACE, Tamilnadu, India. Het is een ultra responsive-moodle-thema met meerkleuren patroon is gratis te downloaden in de Moodle-plugin-directory. Het thema heeft verbluffende functies die Moodle geschikt maken voor gebruik binnen professionele organisaties.

Toepassing

Labby maakt gebruik van Moodle bij het realiseren van Onboarding programma’s voor bedrijven. Wanneer deze bedrijven een waarderingsprogramma voor werknemers hebben geïmplementeerd, kan met gamification hierop worden aangesloten.